Hur påverkas artisterna av piratkopiering?
Min åsikt är att piratkopiering inte påverkar artisterna särskilt mycket.
Argument för att artisterna inte påverkas av piratkopiering särskilt mycket är för att artisterna får pengar på väldigt många sätt och inte bara när man köper deras skivor, på så sätt som t.ex. man går på deras konserter eller om man lyssnar på låtar via t.ex. Spotify som är ett gratis program som man kan lyssna på musik via. Webbsidan GraphJam.com har en grafisk vissning på att de som tjänar mest pengar när man köper en skiva är skivbolagen och artisterna eller band medlemmar tjänar minst, artisterna förlorar då inte så mycket av att man piratkopierar med tanke på att dem inte tjänar särskilt mycket av att man köper skivor.
Motargument.
Vilka påverkas av piratkopiering? De som påverkas av piratkopiering är dem som skriver låt texterna och dem som skriver musiken, för att dem vinner inget på när artister som använder deras låt textar spelar på konserter.
Källor: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article312268/Darfor-forlorar-sa-fa-artister-pa-fildelningen.html 14:38 31/1 2012
http://i.imgur.com/Sh77d.png 11:28 17/2 2012
http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=facts 09:09 27/2 2012
1. Har några lagar och regler brutits mot? Vilka, på vilket sätt? Hur kunde det ha undvikts? Svar: nej
2. Hur är er film skyddad av immaterialrätten? Svar: det var alla i gruppen som kom på idéen och utvecklade den.
3. Vem äger rätten till filmen? Varför? Svar: alla som har skapat filmen har rätt till den.
4. Hur skulle ni kunna tänka er att sprida filmen? Svar: genom att gratis strömma filmen genom gratis sidor som t.ex. Youtube
5. Under vilken CC-licens skulle den kunna lyda? Kolla i guiden som finns länkad på Vivekas hemsida, eller i utskrivna kopior. Svar: använda vanlig copyright
6. Det är skolans kameror, skolans datorer, äger skolan någon rätt att använda era filmer? Svar: nej det är skaparnas som äger verket inte de som äger verktygen för att skapa filmen.
7. Har filmerna uppnått verkshöjd? Varför/varför inte? Svar: den har uppnått verkshöjd eftersom den innehåller saker som introduktion, slut, handling, manus, musik.
1
Utöver den argumenterande texten ska du även reflektera över arbetet med slumpfilmen utifrån följande frågor:
SvaraRaderaHar några lagar och regler brutits mot? Vilka, på vilket sätt? Hur kunde det ha undvikits?
Hur är er film skyddad av immaterialrätten?
Vem äger rätten till filmen? Varför?
Hur skulle ni kunna tänka er att sprida filmen?
Under vilken CC-licens skulle den kunna lyda? Kolla i guiden som finns länkad på Vivekas hemsida, eller i utskrivna kopior.
Det är skolans kameror, skolans datorer, äger skolan någon rätt att använda era filmer?
Har filmerna uppnått verkshöjd? Varför/varför inte?